ضوابط راه پله1

ضوابط راه پله گرد مطابق با مقررات ملی ساختمان (قسمت اول)

در طراحی راه پله های گرد علاوه بر ابعاد و اندازه راه پله، نیاز است تا به نکات دیگری مانند دسترسی های راه پله نیز توجه نمود. به همین دلیل است که ضوابط راه پله گرد مطابق با مقررات ملی ساختمان نیز، هنگام طراحی و اجرا باید در نظر گرفته شود. از جمله قوانینی که در رابطه با طراحی راه پله های گرد در مقررات ملی ساختمان ذکر شده است، می توان به نحوه خروج از بنا اشاره نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ضوابط راه پله گرد مطابق با مقررات ملی ساختمان، بیشتر آشنا کنیم.

ضوابط راه پله گرد مطابق با مبحث مقررات ملی ساختمان (قسمت اول)

ضوابط راه پله گرد در مقررات ملی ساختمان

  • مطابق با بند 3-1-1 در مقررات ملی ساختمان، پلکان هایی که به عنوان راه پله های خروجی طراحی و اجرا می شوند.باید از یک سمت با هوای آزاد ارتباط مستقیم داشته باشند.
  • همچنین بخشی از راه پله به منظور تعامل افراد زمانی امکان پذیر است که، در رفت و آمد سایر افراد اختلال ایجاد نکند.
  • تمامی راه پله های طراحی شده در داخل و یا بیرون از ساختمان، باید از ساختاری پایدار و ثابت پیروی نمایند. همچنین عرض کف پله ها به هیچ عنوان در هیچ کدام از پله ها در طول مسیر، نباید کمتر از حد استاندارد باشد.
  • پاخور در نظر گرفته شده برای راه پله باید در تمامی پله ها از یک متریال و به یک اندازه طراحی و اجرا شود. همچنین هنگام تعیین متریال پاخورها باید عدم لغزندگی آن ها به طور کامل در نظر گرفته شود.
  • حداقل عرض در نظر گرفته شده برای مسیر راه پله ها 110 سانتی متر است. اما در صورتی که راه پله ها به منظور دسترسی به انبار.زیر شیروانی، زیر زمین و مکان های کم تردد اجرا شوند، می توان حداقل عرض مسیر راه پله ها را 90 سانتی متر در نظر گرفت.

سایر بخش ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.