انواع پله پیچ

آشنایی با انواع پله پیچ

راه پله های پیچ به انواع پله هایی گفته می شوند که، در طراحی آن ها از حالت قوسی شکل استفاده شده است. این پله ها به طور معمول با طراحی گرد و مارپیچ طبقات را به یکدیگر متصل می نمایند. استفاده نمودن از پله پیچ در طراحی های مدرن و کلاسیک جذابیت منحصر به فردی ایجاد می نماید. این موضوع موجب استقبال بی نظیر طراحان و کارفرمایان نسبت به استفاده از این راه پله ها شده است. البته پله های پیچ با توجه به زاویه و مدل طراحی آن ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع پله پیچ، بیشتر آشنا کنیم.

انواع پله پیچ
آشنایی انواع پله پیچ

آشنایی با ویژگی های انواع پله پیچ

• راه پله پیچ با طراحی دو محور باکس:

شعاع داخلی این پله ها معمولا بیشتر از 55 سانتی متر است. بنابراین از نظر ابعاد بزرگ تر از دیگر پله ها محسوب می شوند. به همین دلیل از این نوع پله پیچ در هتل های مجلل، رستوران های منحصر به فرد و ویلاهای بسیار مجلل استفاده می گردد. زیرا هنگام اجرای این پله ها محدودیت برای طراحی و اجرای پله ها وجود ندارد. به همین دلیل از این پله ها نمی توان در مکان هایی که با محدودیت فضا روبرو هستند، استفاده نمود. شعاع داخلی راه پله های دو محور باکس، نمی تواند کمتر از 55 سانتی متر اجرا شود. در صورتی که این شعاع کمتر از 55 سانتی متر طراحی شود، برای اجرای آن نیاز به هماهنگی می باشد.

پله دومحور باکس
پله دومحور باکس


• راه پله های پیچ با طراحی دو محور ورق:

شعاع داخلی این پله ها نیز از ابعاد نسبتا بزرگی برخوردار هستند. اما استفاده نمودن از آن ها در مکان های مسکونی کاملا اقتصادی می باشد. محدودیت فضا در طراحی این پله ها به گونه ای است که، شعاع داخلی راه پله ها نباید کمتر از 55 سانتی متر طراحی شود.

راه پله دومحور ورق
راه پله گرد دو محور ورق

• راه پله های پیچ با طراحی زیر محور:

راه پله های زیر محور از انواع پله پیچ محسوب می شوند. که در طراحی آن ها بدنه اصلی و تکیه گاه راه پله در زیر کف پله ها قرار گرفته است. از این راه پله ها می توان در مراکز تجاری و مسکونی استفاده نمود. همچنین در حالت استاندارد این باکس های قرار گرفته در زیر کف پله ها باکس های فولادی کنگره دار هستند. از طرفی در طراحی این راه پله ها محدودیت مشخصی تعریف شده است. زیرا شعاع داخلی این راه پله ها نباید کمتر از 85 سانتی متر در نظر گرفته شود. طراحی این راه پله ها به گونه ای است که حداقل یک طرف این پله ها به صورت معلق طراحی شده است. به همین دلیل می توان این پله ها را نوعی پله کنسولی نیز دانست. نکته قابل توجه در رابطه با طراحی این راه پله ها این است که، نیازی نیست باکس های زیر کف پله به صورت کاملا متقارن طراحی و اجرا شود. زیرا این باکس ها تنها به منظور پشتیبانی از پله ها طراحی شده اند. این مدل از انواع پله های پیچ یکی از انتخاب های ایده آل در طراحی های مدرن محسوب می شود.

پله محور میانی
پله محور میانی

• راه پله های پیچ تک محور کنسولی:

این راه پله ها از شعاع بسیار کمی برخوردار هستند. همچنین عرض کف پله ها نیز در این راه پله ها نهایتا 70 سانتی متر است. به همین دلیل معمولا به این پله ها، راه پله های معلق نیز گفته می شوند. طراحی این پله ها به گونه ای است که باید از یک روی دیوارها تکیه گاه ایجاد شود و پله ها به دیوار متصل شوند. این اتصال ها را به منظور پیشگیری از لرزش پله ها اجرا می نماید.

راه پله پیچ تک محور کنسولی
راه پله کنسولی


• راه پله اسپیرال مارپیچی:

راه پله های مارپیچی از دیگر انواع راه پله های پیچ است، که به آن ها راه پله های تک محور ساده نیز گفته می شود. معمولا از این راه پله ها به عنوان پله های فرار استفاده می شود. زیرا شعاع داخلی این راه پله ها بسیار کم بوده و هیچ گونه محدودیت فضایی در طراحی ندارند. به همین دلیل این راه پله ها را می توان در فضاهای تجاری، اداری و مسکونی اجرا نمود.

پله پیچ مدل  اسپیرال
پله اسپیرال

• راه پله های محور مرکزی برش خورده:

پله های محور مرکزی برش خورده از شعاع بسیار کمی برخوردار است. به همین دلیل است که در مراکز تجاری به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر شعاع داخلی این پله ها 95 سانتی متر است. همچنین وزن این راه پله ها در هر یک متر ارتفاع به صورت تقریبی 95 کیلوگرم است. این راه پله ها در استاندارد ترین شرایط شعاع خارجی آن 115 سانتی متر و عرض کف پله ها 100 سانتی متر است.

پله محور مرکزی برش خورده
پله محور مرکزی برش خورده


• راه پله های پیچ تیر آهنی:

راه پله های تیر آهنی از دیگر انواع راه پله های پیچ است. که معمولا در طراحی آن ها استحکام و دوام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما به زیبایی توجه زیادی نمی شود. به همین دلیل است که معمولا از این پله ها در مکان هایی استفاده می شود، که توجه به زیبایی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. به طور مثال این پله ها مناسب برای طراحی پله های اضطراری هستند.

راه پله پیچ تیرآهنی
پله تیرآهنی

دیدگاه ها بسته شده اند.